--> Web design opradený mýtmi • GoUP

Web design opradený mýtmi

Miška Fodorová 30.06.2016 5 minútové čítanie    Kategórie: Web a analytika
Web design opradený mýtmi

Poďme sa pozrieť na 8 častých domnienok o web designe, o ktorých by som nenapísala článok, keby boli pravdivé…

1. mýtus: Design alebo vytvorenie peknej stránky

Stalo sa vám niekedy, že ste sa dostali na graficky peknú stránku, ale ani po pol hodine hľadania ste na nej nenašli to, čo ste potrebovali? Mohli sa stať 2 situácie:

  • a) buď ste hľadali karbobrúsku na stránke s detským oblečením

  • b) alebo sa tvorcovia stránky zamerali len na jej grafické prevedenie

Veľa ľudí vníma design ako určitú dekoráciu, umenie alebo vizuálny prvok, ktorého úlohou je polahodiť nášmu oku. Toto je však len jedna z jeho stránok. Design má svoju formu a funkciu. Tento termín bol spájaný s architektúrou 20. storočia, no bez problémov sa dá aplikovať aj pri web designe.

Hovorí o tom, že design by mal byť primárne založený na funkčnostivýzname. Jeho cieľom je efektívne vyriešiť používateľov problém, umožnenie vyhľadania relevantných informácií, vykonania požadovanej akcie a celkovo pochopenie jeho správania.

„Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it Works.“ Steve Jobs

 

2. mýtus: Ľudia obsah stránky čítajú

Začnem výsledkom jednej štúdie z roku 2008, ktorý hovorí, že na klasickej webovej stránke používatelia prečítajú menej ako 20% celkového obsahu stránky.

Steve Krug v knihe Nenuťte uživatele přemýšlet (Don’t Make Me Think) popisuje správanie používateľa ako skenovanie. Ľudia nečítajú, ale prezerajú.

Pokiaľ chceme, aby používateľ našiel na stránke to, čo potrebuje, mali by sme zvýšiť čitateľnosť textu.

Docielime to vynechaním:

  • – dlhých a nezáživných blokov textu

  • – návodov

  • – reklamných textov

A naopak využívaním:

  • zvýraznených kľúčových slov

  • – zmysluplných nadpisov

  • – zoznamov s odrážkami

  • – odstavcov obsahujúcich jedinú myšlienku

  • – stručných a relevantných textov

 

3. mýtus: Všetky stránky majú byť dostupné do 3 kliknutí

pravidle troch kliknutí ste už asi počuli. Ak nie, tu je krátke vysvetlenie: Jedná sa o akési neoficiálne pravidlo web designerov, ktoré hovorí o tom, že každá stránka by mala byť dostupná do 3 kliknutí, inak bude používateľ frustrovaný a stránku opustí.

Toto pravidlo bolo testované v rôznych štúdiách, ktoré jeho pravdivosť vyvrátili. Pre používateľov nie je dôležitý počet kliknutí, ale plynulosť jednoduchosť cesty, ktorou sa dostanú k požadovanej informácii. Či sú kliknutia 2 alebo ich je 5, to si používateľ neuvedomuje, pokiaľ sa po stránke pohybuje bez zamyslenia.

 

4. mýtus: Redesign treba robiť pravidelne

„Prešiel rok od posledného redesignu, treba spraviť ďalší.“  Alebo: „Naša konkurencia redesignovala stránku, spravme to aj my.“ Dobrý nápad. Alebo?

Poviem to hneď na rovinu: Ľudia nemajú radi zmeny. Spomínate si, keď v roku 2010 spravil Facebook redesign svojej Homepage? Alebo dokonca, keď v roku 2006 predstavil News feed? Tieto zmeny sme neznášali. Nie preto, že by neboli dobré, ale preto, že sme boli zvyknutí na niečo iné.

Aby bol redesign úspešný, treba pochopiť správanie používateľov na stránke, jeho zmenu od posledného redesignu, určiť si, čo funguje a čo nie. Často stačí zrealizovať malé zmeny. Používatelia si ich ani nemusia všimnúť, ale efektivita stránky sa zvýši. Takto to robí napr. Google či Amazon.

 

5. mýtus: Na tvorbu designu nie je potrebný obsah stránky

Veľmi často sa stáva, že podklady na tvorbu stránky sa posielajú designerovi počas tvorby, alebo až po vytvorení designu. Nie je na tom nič zlé, veď sa použije Lorem Ipsum. Ale, vedeli ste o tom, že Lorem Ipsum môže narobiť viac škody ako úžitku?

Použitie Lorem Ipsum vytvorí pekný, ale nereálny design a vytvára ilúziu, že obsah je druhoradý. Obsahová špecialistka Kristina Halvorson v rozhovore tvrdí, že tvorba designu by sa mala riadiť obsahom.

Ak už Lorem Ipsum použiť musíte, dajte mu trochu štýl a využite niektorú z jeho náhrad. Mojim favoritom je Bacon IpsumHodor Ipsum 🙂

 

6. mýtus: White space = premrhanie miesta

White space (alebo tiež negative space) je prázdne miesto medzi jednotlivými prvkami designu. Možno sa pýtate, prečo by chcel mať niekto prázdne miesto na stránke. Tu je pár dôvodov:

  • – Zlepšuje čitateľnosť textov

  • – Pomáha určiť, čo je v designe dôležité a čo s čím súvisí

  • – Vedie používateľa po stránke

  • – Vytvára pocit elegancie

  • – Vytvára balans a harmóniu designu

  • – Oddeľuje obsah

 

7. mýtus: Najdôležitejšou stránkou je Homepage

Kedy sa vám naposledy stalo, že ste niečo hľadali cez Google a dostali ste sa priamo na homepage? Pokiaľ nejdete na stránku priamo zadaním adresy www.nejakasuperstranka.sk, je viac než pravdepodobné, že sa dostanete na nejakú podstránku (napr. služby, o nás atď.). Vďaka vyhľadávačom ako Google, ktoré vás presmerujú na konkrétnu podstránku, sa Homepage stáva stále menej a menej navštevovanou.

 

8. mýtus: Stránku netreba testovať

Či je váš design úspešný, a ako sa používatelia na stránke správajú, zistíte až po jej spustení a následnom testovaní. Nájde používateľ to, čo hľadá jednoducho alebo sa musí trochu potrápiť? To a veľa ďalších vecí zistíte jedine testovaním.

UX špecialista síce dokáže identifikovať hlavné problémy v použiteľnosti, ale keďže sa používatelia častokrát správajú inak, ako očakávate, následné testovanie môže mať veľmi prekvapivé výsledky. Veľmi užitočné je kombinovať tieto dve metódy – UX analýza a následné testovanie s reálnymi používateľmi.

Napadá vám niečo, čo som mohla spomenúť, ale nezmestilo sa mi to do článku? 🙂

Zdroje: nngroup.com, websitemagazine.com, blog.hubspot.com, uxmyths.com


Stay22 connected
Reklama
Najnovšie články

8 modulov, ktoré nesmú chýbať na žiadnej WordPress stránke


4 minútové čítanie

Každý užívateľ WordPressu vie, že webstránka potrebuje mať určité druhy modulov, teda isté základné funkcie. Výber správnych modulov je veľmi dôležitou, ale aj náročnou úlohou. Pre tých, ktorí túto službu nepoznajú, WordPress je najvyhľadávanejším systémom na spravovanie obsahu webových stránok na trhu a takmer 27% všetkých stránok funguje práve na tejto platforme. Moduly v podstate […]

Ako osloviť cieľové publikum pomocou YouTube


4 minútové čítanie

Portál YouTube je nástrojom s mimoriadne veľkým potenciálom. Zoznámte sa so šiestimi spôsobmi, ako z neho môžete spraviť súčasť vašej celkovej online podnikateľskej a marketingovej stratégie. 1. Prezentujte výpovede zákazníkov Ak podnikáte už dlhšiu dobu a získali ste si rešpekt mnohých verných zákazníkov či klientov, pomocou videa na YouTube môžete prezentovať vyjadrenia niektorých z týchto […]

Prečo sa vám nedarí dosiahnuť explozívny rast v online podnikaní


5 minútové čítanie

Ak stojíte na čele vlastného podnikania, je veľmi pravdepodobné, že ste svoju spoločnosť začali budovať okolo konkrétnej myšlienky – mala sa stať spôsobom, ktorým by ste dokázali pomôcť vašim cieľovým zákazníkom a zabezpečiť si požadovaný príjem. Môže sa jednať o prevádzku kamenného obchodu alebo ak ste začali podnikať pomerne nedávno, významnú úlohu vo vašom podnikateľskom […]

Potrebuje sa vaša spoločnosť skutočne zamerať na SEO?


7 minútové čítanie

Mnohí ambiciózni podnikatelia si kladú otázku, či optimalizácia pre vyhľadávače („Search Engine Optimization; SEO“) je naozaj nevyhnutnou súčasťou online marketingovej stratégie ich spoločnosti. Odpoveď na túto otázku však nie je úplne jednoznačná. Začnime od začiatku a zopakujme si, čo SEO vlastne predstavuje. Viacerí podnikatelia totiž majú tendenciu príliš komplikovať túto tému. V konečnom dôsledku tak […]

Socializujme sa. Dajte nám Like a nič Vám neujde.

[if lte IE 9]>

Vyžiadajte si nezáväzný návrh

Presne viete, čo potrebujete? Pošlite nám vašu predstavu, pripravíme vám nezáväznú ponuku. Neviete či je pre vás najlepší Google, Facebook alebo Instagram? Alebo potrebujete zlepšiť web? Zašlite nám adresu Vašich web stránok, pripravíme vám nezáväzný návrh.