Definícia pojmov Online Marketingu - Slovník pojmov - GoUP
GoUP - Reklama na Internete

Vyžiadajte si nezáväzný návrh

Presne viete, čo potrebujete? Pošlite nám vašu predstavu, pripravíme vám nezáväznú ponuku. Neviete či je pre vás najlepší Google, Facebook alebo Instagram? Alebo potrebujete zlepšiť web? Zašlite nám adresu Vašich web stránok, pripravíme vám nezáväzný návrh.





Toto sú najpoužívanejšie výrazy a skratky s ktorými sa stretnete v online marketingu. A preto ich musíte poznať. Všetky.

A/B testovanie

A/B testing je obľubený spôsob zisťovania lepšieho riešenia z dvoch variant. Využíva sa napríklad pri tvorbe webstránok, kedy sa vo verzii A zobrazí tlačidlo „Do košíka“ červenou farbou a vo verzii B napríklad modrou. Tieto verzie sa zobrazia testovacej skupine, napríklad 5000 návštevníkov v náhodnom poradí v pomere 50:50. Po skončení testu sa vyhodnotí, ktorá varianta bola úspešnejšia a tá sa použije ako finálne riešenie. A/B testovanie je použiteľné ak pre účely reklamy a je možné ním testovať napríklad reklamný banner, text alebo Call To Action. Pre spoľahlivé vyhodnotenie je potrebné mať dostatočne veľkú testovaciu skupinu a dostatočný rozdiel vo výsledku oboch variantov.

PPC – Pay Per Click

(doslovne platba za klik) je jeden zo spôsobov platenia za reklamu na internete. Veľmi často využívaný v Google reklame, podobne aj v reklame na Facebooku. Spočíva v tom, že za reklamu platíte až keď na ňu niekto klikne, teda za návštevníka vašich stránok. Ak sa teda Vaša reklama zobrazí tisíc krát a klikne na ňu 10 ľudí, platíte len za tých desiatich. Preto musí byť dokonale zacielená, chcete predsa kliknutia od potenciálnych zákazníkov, nie „náhodných okoloidúcich“.

Nevýhodnou môže byť tzv. „vyklikávanie“ kampaní (viď Neplatné kliknutie), ktoré sú síce ojedinelé, no vylúčiť sa nedajú.

Neplatné kliknutie – vyklikávanie kampaní

Pod „vyklikávaním“ rozumieme činnosť, ktorú niekto, kto nie je potenciálny zákazník vykonáva so zámerom spôsobiť škodu inému inzerentovi. Na SK trhu dochádza v Google reklame k vyklikávaniu väčšinou pri špecifických výrazoch, ktoré dosahujú nízky počet zobrazení denne, pritom však privádzajú hodnotných návštevníkov. Ide napríklad o urgentné služby, kedy má zákazník akútnu potrebu a nevyhodnocuje cenu služby: taxi, zámočník, prepchávanie odpadov.
Okrem vysokej ceny za kliknutie spôsobenej konkurentami dochádza zo strany konkurencie často k úmyselnému klikaniu na cudzie reklamy. Reklamné systémy proti tomu striktne bojujú a takéto kliknutia väčšinou spoľahlivo okamžite odfiltrujú ako neplatné kliknutia. Videli sme kampane, ktoré obsahovali závratných 90% neplatných kliknutí, ktoré systém Adwords odfiltroval.
Nedá sa však zabrániť napríklad tomu, že každý váš konkurent vám denne klikne 1x na reklamu. Pri cene 2,50€ za kliknutie a povedzme šietich konkurentoch to urobí 15€ denne, čo je 450€ mesačne úplne zbytočne. Napriek tomu je však tento systém najspoľahlivejším existujúcim spôsobom platby a pokiaľ máte zákazníkov aj napriek tomu, že dochádza k vyklikávaniu, výrazne sa vám oplatí. K neplatnému kliknutiu môže dôjsť napríklad aj dvojklikom na reklamný banner alebo text bez zámeru o poškodenie inzerenta.

Novinky zo sveta online marketingu na našom GoUP blogu. Inšpirujte sa.

GoUP